inhoud
Juniq-U
Juniq-U biedt een passend onderwijstraject op maat waarbij cognitief leren en sociaal emotioneel leren voorop staat. Het Juniq-U traject heeft altijd als einddoel het behalen van een diploma. We willen met Juniq-u voorkomen dat een leerling zonder diploma de school verlaat. Leerlingen die in aanmerking komen voor het traject hebben complexe problematiek, waarbij intensieve begeleiding nodig is vanuit school, hulpverlening en/of de gezondheidszorg. De leerlingen dienen wel over de cognitieve capaciteiten te beschikken om minimaal een mavo-diploma te kunnen behalen.
Bij de leerlingen is de schoolgang veelal gestagneerd op basis van meerdere oorzaken (multiproblematiek) zoals angst, psychische of lichamelijke klachten, hoogbegaafdheid, autisme. Het Juniq-U traject richt zich op verschillende gebieden. De onderwijsbehoefte en de problematiek van de leerling wordt in kaart gebracht. Dit wordt vastgelegd in een OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP). Op basis van het OPP en met input van hulpverlening wordt een meer gedetailleerd onderwijsplan (didactisch en sociaal-emotioneel) opgesteld. Om deze doelen te kunnen behalen, is nauwe samenwerking met ouders, hulpverlening, leerplicht en schoolarts van groot belang. Door de intensieve begeleiding creëren we veiligheid, voorspelbaarheid, structuur en rust voor de jongere zodat de leerling kan terugkeren in het onderwijsproces.